Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskus siirtyy uuteen organisaatiomalliin 1.7. Uudistuksella vahvistetaan johtamista, selkeytetään vastuita ja turvataan palvelukykyä tilanteessa, jossa tehtäviä hoidetaan muuttuvassa toimintaympäristössä ja vähenevillä resursseilla. Muutokset perustuvat yhteistoimintaneuvotteluissa tunnistettuihin tarpeisiin.
Elinvoimakeskuksen tehtävänä on edistää alueen elinvoimaa, kasvua ja kestävää kehitystä. Keskus tukee yritysten, osaamisen, liikenteen, maaseudun ja ympäristön kehittämistä sekä hoitaa sille kuuluvia viranomais- ja asiantuntijatehtäviä yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Organisaatio muodostuu kolmesta osastosta, jotka ovat elinkeinot ja osaaminen-, liikenne- sekä maaseutu- ja ympäristöosasto. Osastopäälliköinä näissä toimivat Marjut Leppänen, Atte Arkko ja Timo Takala. Maaseutu- ja ympäristöosasto jakautuu maaseutu-, valvonta-, luonnonsuojelu- ja vesienhoitoyksikköihin. Organisaatiota kevennetään poistamalla yhteiset palvelut -ryhmä sekä yksiköiden alaiset ryhmärakenteet.
Uuden organisaation käynnistyminen mahdollistaa toiminnan suunnittelun ja kehittämisen loppuvuodelle 2026 ja siitä eteenpäin. Muutoksen toimeenpanossa kiinnitetään erityistä huomiota palvelujen jatkuvuuteen sekä henkilöstön sujuvaan siirtymään uuteen toimintamalliin.
Maaseutuyksikön päälliköksi on valittu Ritva Rintapukka, valvontayksikön päälliköksi Harri Väisänen, luonnonsuojeluyksikön Leena Rinkineva-Kantola ja vesienhoitoyksikön Vincent Westberg. Organisaation valmius- ja viestintäpäälliköksi on valittu Camilla Juntunen ja strategia- ja asiakkuuspäälliköksi Johanna Olsson. Yksikön päälliköiden tehtävät ovat ajalle 1.7.2026–31.12.2028 ja asiantuntijatehtävät toistaiseksi.
